Prof. Dr. Hiroya Nakamura คณบดีคณะศึกษาศาสตร์ และ Ms. Aimi Murai อาจารย์ประจำคณะศึกษาศาสตร์ จาก Momoyama Gakuin University ประเทศญี่ปุ่น ได้ให้เกียรติบรรยายพิเศษ

   7 ส.ค. 68  /   3

วันที่ 3 สิงหาคม 2568

Prof. Dr. Hiroya Nakamura คณบดีคณะศึกษาศาสตร์ และ Ms. Aimi Murai อาจารย์ประจำคณะศึกษาศาสตร์ จาก Momoyama Gakuin University ประเทศญี่ปุ่น ได้ให้เกียรติบรรยายพิเศษในหัวข้อ “Redefining School Education in a Changing Society"แก่นิสิตระดับปริญญาเอก หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาหลักสูตรและการสอน และนิสิตหลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิตชั้นสูง สาขาวิชาหลักสูตรและการสอน คณะศึกษาศาสตร์ ณ ห้องประชุมแสงสุริยา คณะศึกษาศาสตร์

ในการบรรยายครั้งนี้ วิทยากรทั้งสองท่านได้ถ่ายทอดองค์ความรู้เกี่ยวกับโครงสร้างระบบการศึกษา กระบวนการจัดทำหลักสูตร กระบวนการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครู ตลอดจนแนวทางการพัฒนาครูในประเทศญี่ปุ่นอย่างละเอียด พร้อมยกกรณีศึกษาที่สะท้อนบริบทของสังคมญี่ปุ่นร่วมด้วย ทำให้นิสิตสามารถเปรียบเทียบ วิเคราะห์ และแลกเปลี่ยนความคิดเห็นเชิงวิชาการได้อย่างหลากหลาย

กิจกรรมดังกล่าวเปิดโอกาสให้นิสิตได้มีปฏิสัมพันธ์กับอาจารย์ผู้ทรงคุณวุฒิจากต่างประเทศ ทั้งในรูปแบบการซักถาม แสดงความคิดเห็น และการอภิปรายกลุ่ม ซึ่งเป็นกระบวนการที่ส่งเสริมทักษะวิชาการควบคู่กับทักษะทางสังคมอย่างมีประสิทธิภาพ

นอกจากนี้ กิจกรรมยังเป็นส่วนหนึ่งของความร่วมมือทางวิชาการภายใต้บันทึกข้อตกลง (MOU) ระหว่างคณะศึกษาศาสตร์กับมหาวิทยาลัยพันธมิตรจากต่างประเทศ ซึ่งสอดคล้องกับเป้าหมายของคณะในการพัฒนาศักยภาพนิสิตให้มีวิสัยทัศน์ระดับสากล และเป็นการขับเคลื่อนคณะศึกษาศาสตร์สู่ความเป็นนานาชาติอย่างเป็นรูปธรรมและยั่งยืน

------------------------------

On August 3, 2025,

Prof. Dr. Hiroya Nakamura, Dean of the Faculty of Education, and Ms. Aimi Murai, Lecturer at the Faculty of Education from Momoyama Gakuin University, Japan, honored us with a special lecture on the topic “Redefining School Education in a Changing Society” for doctoral students in the Ph.D. program in Curriculum and Instruction and graduate diploma students in Curriculum and Instruction at the Faculty of Education, held in the Saengsuriya meeting room at the Faculty of Education.

During this lecture, both speakers shared in-depth knowledge about the structure of the education system, the curriculum development process, teacher practicum procedures, and the approaches to teacher development in Japan. They also presented case studies reflecting the context of Japanese society, enabling students to compare, analyze, and exchange diverse academic perspectives.

This activity provided opportunities for students to interact with distinguished foreign scholars through Q&A sessions, expressing opinions, and group discussions, which effectively promoted both academic and social skills.

Furthermore, this event is part of academic cooperation under a memorandum of understanding (MOU) between the Faculty of Education and partner universities abroad. This aligns with the faculty’s goal to enhance students’ potential with a global vision and drives the Faculty of Education towards concrete and sustainable internationalization.